BDB-kunst

    22 Producten


    Bert De Bondt

    Curriculum

    • Kunststichting "De Kweekelinghe" docent Willy Langmans
    • Instituut voor Kunstambachten te Mechelen
    • Kunstacademie Mechelen
    • Workshops en specialisatie raku bij Rudie Delanghe, Tjok Dessauvage, Horst Göbbels, Blayne Knox
    • Verder in grote mate autodidact, wat een bewuste keuze was om de invloeden van anderen zoveel   mogelijk te  beperken en te streven naar eigen keramische accenten.

     

    Tentoonstellingen en activiteiten

    • ex-docent keramiek bij Kunststichting "De Kweekelinghe" te O.L.V.Waver
    • G-Achttien (Nederland)
    • deelname aan ambachtenmarkten, rakufestivals e.d.
    • Steenbakkerij “Noeveren” Boom
    • Kunstenhappening Edegem 2012
    • Tentoonstelling in B&B Domus Silva (Koningshooikt)
    • Tentoonstelling kunstenaars Sint Katelijne Waver in het Sint Michielskasteel
    • Beurs voor Ambachten en Vrije Tijd - Sint Katelijne Waver
    • Internationale Keramiekbiënnale Haacht 2015
    • Kunst en Kado Heist op den Berg
    • Lifestylebeurs Berlare
    • Groepstentoonstelling "Kwartet Fecit" in galerij Rivierenhof in Deurne, 2014
    • Kunstroute Maurus Moreelsroute Mechelen - 2015
    • Derde Prijs internationale keramiekwedstrijd "Klei in beweging" - 2015
    • Tentoonstelling "Contrast" G-Achttien Nederland 2015
    • Tentoonstelling B&B Domus Silva Koningshooikt 2016
    • Tentoonstelling Kado Kado CC Kontich 2016
    • Jaarlijkse deelname Fortengordel provincie Antwerpen

    S t a t e m e n t

    Soms moet je niet zoeken om te vinden. Een sturende aanzet is genoeg.

    Je hebt alleen een papieren bootje nodig. Je geeft het een duwtje op het water, waarna het zelf zijn door jou gepredisponeerde weg zoekt.

    Keramiek en fotografie zijn mijn bootjes, twee conditios sine qua non in mijn leven. Ze geven me de mogelijkheid op een authentieke, niet hypocriete manier te communiceren.

    De keramiekstukken zijn een tegengewicht voor de materiële overdaad die zich over de mensheid uitgespreid heeft als een verstikkende olievlek.

    Ik vertrek vanuit mijn eigen subjectieve idee van schoonheid.

    Ieder keramiekstuk is met grote zorg, concentratie en toewijding vervaardigd. Geen serieproductie, maar individuele stukken met elk een eigen karakter en persoonlijkheid. Je vindt er mijn eigen essentie in, mijn puurste ik, ontdaan van alle perifere ballast. Ken me aan mijn keramiek.

    Door gebruik te maken van gevormde materie laat ik het vormloze, immateriële spreken. De stukken vertellen een verhaal overmij maar ook over dingen die me bezig houden, die me raken.

    Je moet je tijd nemen om ze te bekijken, er rond te lopen, ze in je ziel te laten dringen, de essentie te vatten en de schoonheid ervan te ervaren. Neem ze vast, bijt er desnoods in, maar voel wat ik voel en ervaar wat ik ervaar.

    Open je geest voor die zuurstoftoevoer, universele essentie, contemplatie, puurheid, rust en dynamiek en wissel een knipoog uit met iets Godachtigs.

    De Bondt wil communiceren met zijn publiek via zijn werk. ” Ken me aan mijn keramiek”, schrijft hij op zijn website. Neem de tijd om te kijken en pak het beet, draai het rond, bekijk het van alle kanten. Precies wat hij zelf doet bij zijn fotosessies. Hij interesseert zich voor de vraag hoe de kijker zijn werk ervaart. Hij wil een werk maken waarin de kijker zich voelt weerspiegeld. Wanneer voelt een werk goed, mooi, in harmonie? Zijn antwoord is eigenlijk niet verrassend, hoewel ik er niet een twee drie opgekomen zou zijn. Hij laat zien dat al zijn vormen gebaseerd zijn op de oeroude verhoudingen van de guldensnede. Een haast vanzelfsprekende eenvoud, die echter wel werktekeningen vooraf en millimeterwerk bij de uitvoering vereist. Ook het materiaal speelt mee. Aanvankelijk werkte hij veel met steengoed, de laatste tijd vooral met porselein. De zuiverheid en de kwetsbaarheid van porselein trekt hem, hij ervaart de essentie van het materiaal als een bepaalde rust. Bij de decoratie experimenteert hij met kleur, met een matte en een glanzende afwerking, om vervolgens te constateren dat het vaak te kleurig, te glanzend uitpakt. Teveel is sowieso een eigenschap van het huidige leven die hem benauwt. Teveel spullen, teveel lawaai, teveel prikkels. In zijn vormen zoekt hij de stilte, de rust en de essentie.

    Hij won de derde prijs bij de jubileumtentoonstelling KLEI in beweging met het werk East meets West: formation of Pangea. Pangea is het supercontinent dat zo’n 250 miljoen jaar geleden ontstond. Mij trof in de eerste plaats de lijn die zich in dat werk aftekent tussen binnen en buiten, in dit geval ook tussen zwart en wit. Meestal resulteert die grens in een gesloten cirkel, maar hier maakt de lijn een reis door drie dimensies en speelt zij een prominente rol in de ontmoeting waar de titel van gewaagt.

    Inloggen

    Wachtwoord vergeten?

    • Al je orders en retouren op één plek
    • Het bestelproces gaat nog sneller
    • Je winkelwagen is altijd en overal opgeslagen

    vergelijk0

    Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »